Prezentare


Istoric

Interviu cu domnul Manager Vasile Panțiru

 

doruReporter : Domnule manager vă rugăm să aveți amabilitatea de a ne răspunde  la câteva întrebări cu privire la prezentul și viitorul învățământului particular din cadrul Grupului Școlar „Țara de Sus” Vatra Dornei pe care îl patronați. Mai întâi suntem curioși să aflăm cum va venit ideea de a înființa o unitate școlară în regim privat la Vatra Dornei?

pantiru2Manager Vasile Panțiru : Este o poveste interesantă. Orice inceput poate deveni istorie, dacă e conceput cu trăire și sinceritate. Dar să revin la întrebarea dumnevoastră. Viața fiecărui individ este presărată de șanse și neșanse. Depinde foarte mult de proporția acestora. Mai trebuie și puțin noroc. Ei! aici începe povestea. Era în anul 1997. Ministerul Culturii a organizat o întâlnire la Tescani, motivată de prezența în țara noastră a unui mare sociolog danez. O mare personalitate a culturii daneze. Tema întâlnirii : ” Educația permanentă în context european”. O întâlnire lucrativă. A durat trei zile. La sfârșit a trebuit să completăm o grilă de evaluare care a fost notată. Din peste 120 de participanți am rămas pentru o discuție finală 30 de cursanți. Trei zeci fix! Nu treizeci și unu, nu două zeci și nouă. Am trăit o mare bucurie. Ni s-a comunicat că facem parte dintr-o delegație românească ce se va deplasa în Danemarca pentru o lună de zile, unde vom urma un curs deosebit de interesant cu o tematică atât formativă cât și informativă. Era vorba de o bursă de studiu, evaluată la câteva mii de dolari de persoană. Ce ziceți e șansă „au ba”? Din delegație făceau parte oameni de aleasă ținută intelectuală. Cam o teime doctori în știință. doctori în știință pe adevăratelea! Programul zilnic destul de complex dar și deconectant. Seara erai mai odihnit decât dimineața. Și nu e o glumă. Și nu era o zi în care să nu vizităm și o formă de învățământ. de la grădiniță la întreg spectrul preuniversitar. Proporția era covârșitoare în favoarea învățământului particular. Ni se vorbea pe viu de atenția pe care o acordă statutul diverselor forme de învățământ privat. Ni se sugera să facem și noi pași în acest sens, când ne întoarcem acasă. Mi-am jurat acolo, că la întoarcere, voi încerca să fac și eu ceva in domeniu.

 

doruReporter: Ați pornit cu un număr mare de elevi, ați avut spații adecvate desfășurării cursurilor ?

pantiru2Manager Vasile Panțiru: Până la elevi, cred că am făcut peste două zeci de drumuri la București și nu exagerez cu nimic. Trebuia conceput un dosar mai voluminos decât o biblie, în al cărui conținut trebuiau detaliați toți itemii stabiliți de Ministerul Învățământului. Şi Doamne, mulți mai erau! Se crease Agenția Națională de Evaluare și Monitorizare a Învătământului Particular. Erau și ei la început. Se doreau fii reformei. Şi nu era rău! Numai că din exces de zel (dominați si de idei preconcepute) evaluatorii care lucrau la stat nu încurajau învățământul particular. E adevărat că era și multă impostură. Probabil că mai e si astăzi. Oameni care priveau această preocupare doar ca o afacere. Oameni care nu stăpâneau terminologia didactică. Mi-amintesc de o situație ridicolă. La o dezbatere la nivel național un întreprinzător în ale privatizării învățământului vorbea cu nonșalanță de „planul de muncă” în loc de planul de învățământ și asta făcea rău tuturor. Până la elevi, că de asta vorbim, au urmat vizitele comisiilor de evaluare. Doamna profesor! Am dat și eu destule examene în viață. Dar greu ca acesta cred că nu a fost niciunde. Era vorba la mijloc și de bani. De mulți bani luați din bancă pentru a crea cadrul desfășurării învățământului. Eram îngrijorat de ignoranța celor care păstoreau la acea vreme orașul. Primarul mi-a trimis o adresă scrisă prin care eram avertizat să părăsesc spațiul din Casa de Cultură pentru că mi-am permis să fac educație și instrucție cu tinerii din Vatra Dornei. Am plecat cu catedra „în cap”.Am început activitatea cu 11 elevi. Unsprezece. Au fost lângă mine cadre didactice cărora li se dezghețase mintea și care se bucurau că predau (la privat). Era o noutate și pentru ei. Ştiți cum se fac bulgării de zăpadă? Prin rostogolire. Tot mai mari și mai mari. Asa crește și școala. Elevii se adună aducându-se unii pe alții. Pe bază de opțiuni, dacă vreți, pe bază de simpatii dar și pe bază de ofertă educațională. După zece ani de ” luptă cu inerția ” în altă etapă istorică, putem spune că am învins. Măcar în planul ideatic. Mai sunt multe de făcut.

 

doruReporter : Am constatat că aveți un număr mare de cursanți la toate profilurile, ceea ce demonstreză credibilitatea și aprecierea unității pe care o conduceți. În anul școlar 2010 – 2011 aveți de gând să extindeți baza materială și să acordați un număr de burse elevilor de la cursurile de zi?

pantiru2Manager Vasile Panțiru : – Da Grupul Şcolar (liceu + Şcoala Postliceală Sanitară) numără peste 300 de elevi. Suntem la a patra promoție de bacalaureați și a doua promoție de absolvenți în postliceală. Absolvenții Şcolii Postliceale Sanitare, care urmează trei ani cursuri de zi au o mare șansă. Sunt curtați să lucreze in Belgia si Franța cu 2000 euro/lună, cu contract de muncă pe o perioadă nedeterminată, cu posibilitatea de a primi cetațenie belgiană. La liceu, avem autorizate două calificări pe piața muncii locale: tehnician în activități economice și tehnician în turism. Anul acesta vom acorda pentru primii șapte inscriși, gratuitate absolută în urmarea liceului pentru obținerea acestor calificări. Dacă ar fi să facem un bilanț sumar Asociația de Învătământ „Ţara de Sus” Vatra Dornei, a calificat în decursul timpului 24 de învățători-educatori ce muncesc în zonele din Bazinul Dornelor, peste 300 de asistenți medicali generaliști din zona Dornelor, a Câmpulungului, a Ilvelor, peste 300 de absolvenți de liceu, mulți dintre ei studenți sau absolvenți de facultate, masteranzi.

 

Interviul prof.Vasile Panțiru Manager Liceu Tehnologic „Ţara de Sus” Vatra Dornei


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *